Скажи мені який музичний інструмент тобі подобається - я скажу хто ти!
У світі музичних інструментів. Ігрове дослідження звукового світу починається з самого раннього дитинства. Ми повинні пам’ятати, що все, до чого пригорнулося серце людини в дитинстві залишається з нею назавжди. Дорога в великий та прекрасний світ музики починається здалеку - від іграшкових дзвіночків та брязкальців, матусиних співаночок та дитячих пісеньок. «Посудний оркестр» на кухні, дерев’яні кубики та меблі, різноманітні пищики та свисточки, проста зв’язка ключів, мішечок з горіхами, куди можна запустити руку та почути чарівний – все це дає змогу малечі ближче пізнати світ , його різноманітність та багатозвучність . Звуки , які збуджують та нервують дорослих , малечі приносять лише радість та насолоду. Діти з великим бажанням тягнуться до тих предметів, із яких вони самостійно зможуть видобути звук. З актуалізацією завдань естетичного виховання дошкільнят особлива роль відводиться музичним іграшкам та дитячим музичним інструментам. Вони викликають у малят значний інтерес, а відтак використання їх удома та в дитячому садку сприяє залученню дитини до сфери музики, розвиткові творчих здібностей.
На музичних заняттях у дошкільних закладах використовують
різноманітні музичні інструменти, які допомагають дитині акомпанувати собі
під час співу, танцю, музичної гри або слухання музики. Дошкільники можуть
грати нескладні мелодії індивідуально і в ансамблі, імпровізувати ритмічні і
мелодійні поспівки.
Так, наприклад, трикутник, якщо грати тремоло, може кликати на свято
або нагадувати звучання дзвіниці. А якщо взяти тоненьку металеву паличку і
повільно грати на трикутнику з паузою, то можна уявити крапельки дощу,
який тільки починається, а потім, змінивши ритмічний малюнок на більш
дрібний та посиливши динаміку, відтворити сильний дощ.
Граючи на дерев'яних ложках, можна уявити цокання копит веселої
конячки, коли вона біжить.
Взявши у руки металофон, музичний керівник звертає увагу дітей на
металеві пластинки та дерев'яну паличку, за допомогою якої відтворюється
чарівне звучання металофону. Паличку при цьому треба тримати тільки 1-2-3
пальцями, не зажимаючи при цьому кисть руки, грати легко, ніби разом з
паличкою по металофону стрибає зелене жабенятко. А, запропонувавши дітям
закрити очі, музичний керівник може зіграти на металофоні гліссандо і
запросити дошкільнят до казкової та чарівної країни, де живуть металофони.
Після цього діти з великим задоволенням будуть грати на металофонах під
музику.
Дошкільнята зрозуміють, що музичні інструменти можуть бути: бубни -
веселими,дзвіночки - лагідними, тарахтальця - сердитими, дерев'яні ложки -
спокійними, металофони – казковими. Вони можуть відтворювати якийсь
образ, співати і навіть говорити. Після цього діти з зацікавленістю будуть грати
у оркестрі, виконуючи різні музичні твори, почуваючи себе, як справжні
майстри-музиканти.
Завдання і зміст музичного виховання визначають асортимент іграшок
для різних вікових груп. В роботі з дітьми раннього і молодшого дошкільного
віку застосовують дзвіночки, маленькі бубни, тарахтальця та інші музичні
іграшки,які звучать неголосно і м'яко. В цьому віці треба дуже бережно
ставитися до музичного слуху малюків.
Для дітей раннього віку перша музична іграшка – брязкальце. Вона
зосереджує увагу дитини на музичному звучанні.
У віці 2-3 років дошкільників знайомлять з такими інструментами, як
бубни, барабани, дзвіночки.
Для дітей 3-4 років будуть цікаві сопілки, маракаси, музичні молоточки,
ложки
Дітей 5-6 років музичний керівник знайомить з металофонами,
ксилофонами, тарілками, трикутниками.
В усіх вікових групах відбувається спілкування з музичними
інструментами по – різному. Якщо найменші використовують музичні іграшки,
то у старших групах діти знайомляться з різними музичними
інструментами,поступово навчаються на них грати.
Дитячі музичні інструменти класифікуються за групами:
1. Струнні – цитри, балалайки, цимбали.
2. Духові – флейти, тріоли,сопілки.
3. Клавішно-язичкові – баяни, акордеони.
4. Ударно-клавішні – піаніно, рояль.
5. Ударні – бубни, металофони, трикутники, ксилофони, барабани, музичні
молоточки, тарілки, брязкальця, маракаси, ложки.
Кожного разу, при знайомстві з новим музичним інструментом, потрібно
звертати увагу дітей на звукоутворення того чи іншого музичного інструменту,
розсказати, що це за інструмент, показати технічні прийоми гри на ньому,
виконати на ньому емоційно і виразно музичний твір.