Вода становить близько 80 % маси тіла дитини. З дорослішанням частка води в її організмі зменшується до 68-72 %. Вода є транспортувальником резон в організмі, середовищем для здійснення біохімічних реакцій, адже вона є добрим розчинником. Разом з водою до організму потрапляють різноманітні макро- та мікроелементи.
Вода, яку ми даємо пити дітям у дошкільному закладі, має бути якісною і добре очищеною. Адже вживання неякісно води (неочищеної водопровідної) є однією з причин порушень діяльності шлунково-кишкового тракту у дітей. Погана вода негативно впливає на більш вразливий, ніж у дорослих, дитячий організм.
Чому питний режим є важливим ?
Нестача води в організмі призводить до зневоднення, а потім і до порушення водно-сольового обміну, терморегуляції, через що може навіть статися перегрів організму. Нестача води також негативно впливає на всмоктування поживних речовин у кишківнику і призводить до швидкої втомлюваності при незначних фізичних чи розумових навантаженнях (це насамперед зумовлено недостатнім надходженням води до клітин мозку).
При зневодненні спостерігаються такі симптоми, як пригнічення сечовиділення, темно-жовтий колір сечі. Можуть також бути потріскані сухі губи, сухий язик, блідий сіруватий відтінок шкіри, судоми, пронос, блювання.
Саме тому важливо, щоб дитина могла отримувати воду вчасно та у достатньому об`єм. З цією метою у дошкільних закладах організовується питний режим.
Як ми організовуємо питний режим ?
Згідно з пунктом 1.5 Інструкції з організації харчування дітей у дошкільний навчальних закладах, затвердженої спільним наказом Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України від 17.04.2006 № 298/227 (далі — Інструкція № 298/227), для організації оптимального питного режиму потрібно забезпечити дітей водою за індивідуальною потребою. Кип`ячену воду дають після охолодження докімнатної температури. Її зберігають у добре вимитому посуді і міняють не рідше ніж раз на добу.
У нашому дошкільному закладі питний режим для дітей організовують так:
· воду кип’ятять, остуджують до кімнатної температури та зберігають у харчоблоці з відповідним написом;
· помічники вихователів і няні отримують воду з харчоблока у відповідно маркованих чайниках чи глеках;
· питну воду у групових кімнатах замінюють не рідше одного разу на добу;
· за потреби вихователь або помічник вихователя видає дитині її чашку та наливає воду (діти старшого віку можуть брати чашки і наливати воду самі)
Про питний режим в дитячому закладі
1. Питна вода має бути доступна дитині впродовж усього часу його знаходження в дитячому закладі. Орієнтовні розміри споживання води дитиною залежать від пори року, рухової активності дитини, і, в середньому, складають 80 мл на 1 кг його ваги. При знаходженні дитини в дошкільній освітній установі повний день дитина повинна отримати не менше 70 % добовій потребі у воді.
2. Температура питної води, що дається дитині, має бути 18-20° С.
3. Воду дають дитині в скляних або керамічних склянках (чашках, кухлях). При цьому чисті склянки ставляться в спеціально відведеному місці на спеціальний промаркірований піднос (догори дном), а для використаних склянок ставиться окремий піднос. Миття склянок здійснюється організовано, в спеціально відведено місці.
4. В якості питної допускається використання кип'яченої води. Кип’ятіння здійснюється на харчоблоці в спеціально відведеній місткості. Обробка місткості для кип’ятіння здійснюється щодня у кінці робочого дня.
Контроль за наявністю кип'яченої води в групі здійснює помічник вихователя.
Контроль за дотриманням питного режиму в літній період здійснює сестра медична старша.
Одягання дітей за різної температури повітря.
Висока рухова активність дітей та інтенсивність обмінних процесів дитячого організму спричиняють його високу теплопродукцію тепловіддачу. Тому, або не допустити перегрівання та переохолодження організму дитини, її необхідно одягати від температури повітря та інтенсивної рухової активності.