Досягнення
Інноватика в сучасній освіті 2023 р.
Основна ідея проєкту: створення у закладі дошкільної освіти закритої екосистеми, вивчення рослинного світу, дослідження фрактальних елементів в представниках сукулентів. Плідна співпраця між батьками, дітьми та педагогами, з метою відчути себе на місці дитини, поринувши у цікавий світ екології. Пригадати або отримати нові знання, шляхом експериментів та дослідницької діяльності разом зі своєю дитиною.
Об’єкт дослідження: фрактальна величина у рослинності мініекоситем - флораріуми.
Предмет дослідження: створення природних умов в обмеженому просторі, саморегуляція системи природнього циклу, системний підхід до генезизу вологолюбивих рідкісних рослин.
За основу для проєкту у нашому закладі дошкільної освіти ми взяли - формування нестандартного, інженерного мислення у дітей, виховання інтересу до дослідницької діяльності, посилення інтересу до екосистемології, бажання пізнавати світ та робити відкриття [1]. Сучасний підхід до змісту ознайомлення з природою характеризується відсутністю суворого розподілу щодо віку дітей, орієнтацією на формування у дошкільників досить широкого кола знань
про навколишню природу: цікавих представників біоценозів лісу, лук, водойм, степу, парку тощо.
Структури, що схожі на фрактали, можна знайти в навколишньому середовищі: корали і морські береги, турбулентні дерева, тріщини в породах, зображення структур деяких речовин, отримані під мікроскопом тощо. Звичайна сніжинка (багатократно збільшена) є фрактальним об’єктом. Фрактали описують природні форми більш витончено і точніше, ніж об’єкти евклідової геометрії.
Це відкриває перед вихователями дошкільників широкі можливості для творчої роботи по формуванню любові до рідного краю, екологічному вихованню, основу якого складають знання і діяльність дитини. Проведення цієї змістовної роботи вимагає від вихователів широких знань, емоційної чутливості, зацікавленості, спостережливості. Лише такий вихователь залишить глибокий слід у свідомості дітей, закладе фундамент екологічної культури [2].
Природа є найкращим архітектором, ідеальним будівельником та інженером. Присутність фракталу у природньому об'єкті з першого погляду можна і не помітити, якщо не заглиблюватись у досконале вивчення цього
явища як такого. Ця наука, дійсно, не має меж і постійно спонукає до різноманітних досліджень , що прекрасно підходять для знайомства з науковим світом починаючи з дошкілля.
Процес створення флораріумів досить складний та захоплюючий, саме він звернув нашу увагу на багатогранний вимір рослин, що прекрасно себе почувають у таких мініекосистемах.
Облаштування флораріумів в нашому закладі включало кілька етапів:
- Вибір відповідної ємності. Її розміри мають відповідати площі самої кімнати.
- Вибір місця розташування. Флораріуми можуть бути підлоговими, настільними, настінними та підвісними, тож ми обрали настільні, але в перспективі ще і облаштуємо підвісні і настінні. Розміщувати рослинний тераріум біля вікна зовсім не обов'язково - можна подбати про штучне підсвічування або вибрати тінелюбні рослини, наш заклад просторий і має гарні великі вікна тож про штучне освітлення не довелось думати. До речі, від місця розташування флораріуму залежатиме і його композиція. Так, якщо він стоятиме біля стіни, то дрібні деталі та квіти слід розмістити спереду, а високі – на задньому плані.
- На дні флораріуму обов'язково розташовується шар дренажу - піску або керамзиту, інакше рослини постійно будуть у воді та пропадуть. Замінити такий шар може пластикова решітка.
- Поверх дренажного шару насипаний ґрунт, попередньо підготовлений. Вибір готової ґрунтової суміші залежав від типу рослин, які ми посадили. Шар ґрунту не перевищує 5-10 см.
- Після висадки рослин флораріум прикрасили відповідно тематики, використовуючи такі елементи, як черепашки, галька, камінці, корчі, шматочки скла і так далі - вибір деталей залежить тільки від фантазії автора.
- Ми створили доволі масштабний рослинний тераріум, серйозно підійшовши до завдання. Наша скляна ємність відкрита, тож наявність таких пристроїв, як термометр, гігрометр, вентилятор та штучне освітлення не є потрібною, все це забезпечено природним шляхом.
- Флораріуми облаштовані у колбах з зручними отворами , землю та дренажний шар для чистоти засипали через лійку із щільного паперу, а рослини висаджували за допомогою довгого пінцету.
Розробка флораріумів як мініекосистем мала величезний вплив для розвитку здібностей учасників освітнього процесу, а саме - розвиток спостережливості, вміння придумувати, фантазувати, досліджувати, бачити незвичайну гармонію в математиці її зв’язок з іншими науками та у повсякденному житті через вивчення фракталів, розуміння природовідновлення, збереження ресурсів задля природи,формування інженерного типу мислення, розвиток мистецької компетентності дітей лошкільного віку.